Ako objednávateľ dopravných služieb autobusovej dopravy vo verejnom záujme máme uzatvorenú zmluvu s dopravcom na 10 rokov. Zmluva je uzatvorená v súlade so zákonom č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave a v súlade s nariadením Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1370/2007 o službách vo verejnom záujme v železničnej a cestnej osobnej doprave. Momentálna situácia na trhu dopravných služieb autobusovej dopravy v našom regióne predznačuje, že verejná súťaž na nového dopravcu nemusí priniesť žiadne pozitívne výsledky. Skúsenosti iných samospráv potvrdzujú, že vzhľadom na zlú predvídateľnosť ekonomických rizík, na akútny nedostatok vodičov na pracovnom trhu a na absenciu skutočnej hospodárskej súťaže medzi dopravcami, sa verejné obstarávania dopravných služieb autobusovej dopravy v posledných mesiacoch končia buď podstatne vyššou cenou na 1 km dopravných služieb, ako bola cena na základe dovtedajších zmlúv, alebo sa verejné obstarávania končia neúspechom. So súčasným dopravcom sme spokojní, rovnako aj cena, za ktorú nám služby poskytuje je prijateľná. Chceme vedieť, za akých podmienok môžeme aktuálnu zmluvu o poskytovaní dopravných služieb autobusovej dopravy vo verejnom záujme predĺžiť.
Uzatvorenie dodatku k aktuálne platnej zmluve o poskytovaní dopravných služieb vo verejnom záujme je možné len za predpokladu, že budú splnené podmienky vyplývajúce z európskeho nariadenia č. 1370/2007 o službách vo verejnom záujme v železničnej a cestnej osobnej doprave (Nariadenie 1370/2007). Zároveň však musí byť uzatvorenie dodatku v súlade so zákonom č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a jeho pravidlami o zmenách vysúťažených zmlúv, ktoré vyplývajú z ustanovenia § 18.
Z článku 4. ods. 3 Nariadenia 1370/2007 vyplýva, že doba platnosti zmlúv o službách vo verejnom záujme nemôže pri službách autobusovej dopravy presiahnuť desať rokov. Ďalej, podľa článku 4 ods. 4 Nariadenia 1370/2007, môže byť doba platnosti zmluvy o službách vo verejnom záujme predĺžená najviac o 50% jej pôvodnej dĺžky trvania. Predĺžiť zmluvu o službách vo verejnom záujme však možno v zmysle tohto článku len za splnenia určitých podmienok.
Jedna z podmienok predĺženia je prípad, kedy dopravca poskytuje objednávateľovi dopravných služieb „aktíva významné z hľadiska celkových aktív potrebných na výkon služieb osobnej dopravy, ktoré sú predmetom zmluvy o službách vo verejnom záujme, a ak sú tieto aktíva spojené prevažne so službami osobnej dopravy, ktoré sú predmetom zmluvy“. Nariadenie pojem „významné aktíva“, explicitne nedefinuje, čo necháva určitý priestor na interpretáciu. Myslíme si však, že významné aktíva by mohli zahŕňať hmotnú infraštruktúru, ako sú trate, stanice alebo vozidlá, ale aj iné typy aktív, ktoré sú nevyhnutné na poskytovanie dopravných služieb. Mohla by to byť tiež určitá špecializovaná technológia alebo vybavenie. V našich podmienkach si však vieme predstaviť, že významnými aktívami poskytovanými dopravcom by mohli byť aj servisné strediská autobusov, odpočivárne pre vodičov, odstavné plochy pre vozidlá a parkoviská, najmä ak by celkový pomer, ktorým by takáto infraštruktúra prispievala k poskytovaniu služby, bol vo vzťahu k poskytovaniu služby významný a objednávateľ dopravných služieb by mal problém zabezpečiť takúto infraštruktúru alternatívnym spôsobom. Z nášho pohľadu by významnými aktívami na poskytovanie služieb mohol byť aj personálny substrát nevyhnutný na poskytovanie služieb. Teda inými slovami vodiči, najmä v prípade, ak by takýchto vodičov zamestnával tento dopravca a iní vodiči by na trhu neboli k dispozícii.
Ďalšia možnosť predĺženia môže byť odôvodnená „nákladmi, ktoré vyplývajú z konkrétnej geografickej polohy“, pričom ďalej sa uvádza, že o 50% možno dobu platnosti zmluvy predĺžiť pri najvzdialenejších regiónoch. V tomto prípade máme za to, že predĺženie prichádza do úvahy v prípadoch poskytovania služieb v špecifických regiónoch, napríklad takých, ktoré sú ťažko dostupné alebo sú veľmi vzdialené od väčších miest, pričom na to, aby bolo možné poskytovať služby v takýchto regiónoch, boli nevyhnutné osobitné investície (napríklad do vozidiel vybavených pohonom 4×4).
Posledná časť čl. 4 ods. 4 Nariadenia 1370/2007 podľa nášho názoru len opakuje podmienku uvádzanú už na začiatku článku a predĺženie odôvodňuje „amortizáciou kapitálu v súvislosti s výnimočnými investíciami do infraštruktúry, parku koľajových vozidiel alebo cestných vozidiel“. Zároveň uvádza, že predĺženie je prípustné len za predpokladu, že zmluva bola zadaná na základe spravodlivej verejnej súťaže. Teda, ak išlo, napríklad o zmluvu uzatvorenú v priamom rokovacom konaní, alebo ak je to iný typ zmluvy, ktorý nebol výsledkom verejnej súťaže, zmluva by sa predlžovať nemala.
V zásade možno zhrnúť, že predĺženie je možné za predpokladu, že aktuálny dopravca vynaložil zvýšené investície na to, aby mohol služby poskytovať alebo disponuje takými aktívami, ktoré sú pre poskytovanie služby zásadné a zároveň za predpokladu, že predlžovaná zmluva bola spravodlivo vysúťažená.
Slovenské súdy (síce len prvostupňové) už rozhodovali o platnosti predĺženia zmluvy o službách vo verejnom záujme. Z rozsudku Okresného súdu Zvolen so sp. zn. 10Cb/8/2019 vyplýva, že aby mohlo dôjsť k predĺženiu platnosti zmluvy v súlade s čl. 4 ods. Nariadenia 1370/2007, musel by sa dopravca zaviazať investovať do aktív významných z hľadiska celkových aktív potrebných na výkon služieb osobnej dopravy, ktoré sú predmetom Zmluvy o službách vo verejnom záujme a zároveň by musela byť splnená podmienka týkajúca sa doby odpisovania týchto aktív. Zo zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme, ktorú posudzoval súd, však vyplývalo, že investície do vozidlového parku sa realizovali formou obnovy vozidlového parku kúpou nových vozidiel, prípadne formou generálnych alebo čiastkových opráv. Všetky tieto investície do nových vozidiel a náklady na opravy však hradil dopravcovi objednávateľ. Náklady na obstaranie vozidiel vo výške účtovných odpisov autobusov, náklady súvisiace s leasingom a prenájmom dopravných prostriedkov, náklady na opravy a údržbu dopravných prostriedkov boli totiž plne zohľadnené vo výške úhrady za dopravné služby. Súd preto jednoznačne konštatoval, že sa v žiadnom prípade nejednalo o vlastnú investíciu dopravcu do týchto aktív, pretože boli refinancované objednávateľom a podmienky predĺženia zmluvy vyplývajúce z Nariadenia 1370/2007 splnené neboli.
Z uvedeného vyplýva, že na to, aby mohla byť zmluva predĺžená, musel by dopravca preukázateľne investovať svoje prostriedky do aktív významných z hľadiska celkových aktív potrebných na výkon služieb osobnej dopravy. A len v prípade, ak by investoval vlastné prostriedky, ktoré by objednávateľ počas pôvodnej doby platnosti zmluvy nepokryl vo forme úhrady za služby, mohlo by byť odôvodnené zmluvu predĺžiť.
V prípade predĺženia zmluvy je dôležité, aby bolo splnenie podmienok odôvodňujúcich toto predĺženie jasne a transparentne definované v zmluve. Tiež je potrebné do jedného roka od predĺženia zmluvy informovať o predĺžení a o dôvodoch, ktoré toto predĺženie odôvodňujú, Európsku komisiu. Európska komisia vydala nedávno, dňa 26. 6. 2023, výkladové usmernenia týkajúce sa Nariadenia 1370/2007. V súvislosti s článkom 4. odsekom 4 sa v týchto výkladových usmerneniach uvádza, že možnosť a podmienky predĺženia zmluvy v súvislosti so zvýšenými investíciami by mali byť jasne uvedené v súťažných podkladoch a v zmluve. Uvádza sa to však v kontexte investícií do nových koľajových vozidiel, takže nie je zrejmé, či táto interpretácia platí aj pre zadanie služieb autobusovej dopravy.
Každopádne, ako sme uviedli na začiatku, platia pri predlžovaní doby platnosti zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme aj pravidlá zmeny zmlúv vyplývajúce z § 18 zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní, ktoré musia dodržiavať všetci objednávatelia dopravných služieb vo verejnom záujme, ktorí sú verejnými obstarávateľmi alebo obstarávateľmi. Je teda potrebné posúdiť, či je Vašu konkrétnu zmluvu s dopravcom možné zmeniť aj z pohľadu zákona o verejnom obstarávaní.
Zmena môže prichádzať do úvahy, najmä ak aktuálna zmluva obsahuje jasné, presné a jednoznačné podmienky jej úpravy, napríklad opciu na jej predĺženie, prípadne odvolávku na možnosť predĺženia vyplývajúcu z Nariadenia 1370/2007. Ak takéto podmienky zmluva neupravuje, potom je potrebné veľmi starostlivé zváženie predĺženia zmluvy.
Posúdenie možnosti dodatkovať zmluvu, ktorá je výsledkom verejného obstarávania, je komplexná otázka a je potrebné postupovať veľmi obozretne, pretože v prípade rozporu so zákonom môže Úrad pre verejné obstarávanie podať návrh na určenie neplatnosti predĺženej zmluvy a tiež uložiť objednávateľovi dopravných služieb pokutu. Cena dopravných služieb sa tak môže predražiť.