Poskytujeme služby v online priestore. Na našom internetovom blogu publikujeme rôzne články a zverejňujeme videá, v ktorých vysvetľujeme využitie niektorých našich služieb. Články a videá oživujeme fotografiami známych hercov a spevákov alebo inými fotografiami a grafmi. Všetky takéto fotografie a grafy už boli publikované na internete a my ich vždy zverejňujeme s odkazom na zdroj. Je to tak postačujúce? A ak využívame fotografie a grafy na propagáciu našich služieb, nepotrebujeme náhodou od autora komerčnú licenciu? Alebo nám stačí redakčná licencia (editorial)?
V prvom rade sa pýtate, či je oprávnené používať fotografie známych osôb stiahnuté z internetu spolu s odkazom na zdroj fotografie na účely propagácie Vašich služieb.
Odkaz na zdroj fotografie vôbec nemusí postačovať. Uvedenie zdroja fotografie totiž nerieši ochranu osobných údajov a osobnostných práv známej osoby a nemusí riešiť ani autorské práva toho, kto fotografiu vyhotovil.
Fotografia osoby sa považuje za osobný údaj vtedy, ak je možné na jej základe priamo alebo nepriamo identifikovať konkrétnu osobu. Keďže ide o fotografie známych osobností, ich identifikácia možná je. Využívate teda osobné údaje týchto známych osôb a na to by ste mali mať ich súhlas. To, že fotografie už zverejnené raz boli, neznamená, že známe osoby s ich zverejnením súhlasili. Ak bola fotografia zverejnená bez súhlasu známej osoby a Vy ju zverejníte ďalej, porušujete jej práva.
Navyše, známa osoba mohla súhlasiť so zverejnením svojej fotografie, ale len na konkrétnej internetovej stránke, pričom nemusela udeliť súhlas s ďalším šírením svojej fotografie. Ak budete v takom prípade fotografiu známej osoby využívať na komerčné účely, porušíte jej právo na ochranu osobných údajov a tiež jej právo na ochranu osobnosti, keďže nesúhlasila so zverejnením na Vašej stránke a na účely propagácie Vašich služieb.
Okrem porušenia ochrany osobných údajov a osobnostných práv známej osoby môžete zverejnením jej fotografie na Vašej stránke porušiť autorské práva osoby, ktorá fotografiu zhotovila. Autor síce mohol súhlasiť so zverejnením fotografie na jednej stránke, ale nemusel súhlasiť s voľným šírením tejto fotografie na ďalšie účely.
Preto je vždy vhodné skúmať, či bola fotografia známej osoby zverejnená s jej súhlasom, v akom rozsahu súhlas udelila a tiež, či autor fotografie súhlasil s voľným šírením fotografie.
Na to je najlepšie využiť poskytovateľov fotografií (napr. fotobanky), ktoré väčšinou potrebnými oprávneniami disponujú. A keďže sa má fotografia osoby použiť na propagáciu služieb, teda na komerčný účel, odporúčame v príslušnej fotobanke overiť vždy aj rozsah oprávnení na použitie pri jednotlivých fotografiách.
Pri využití akéhokoľvek diela (fotografia je tiež dielo) je vždy nutné uviesť meno autora alebo jeho pseudonym, ak nejde o anonymné dielo. To, že nájdete na internete fotografiu bez uvedenia mena alebo pseudonymu jej autora ešte neznamená, že je anonymná. Mohlo sa stať, že fotografiu zverejnil niekto bez uvedenia mena autora, čím mohol porušiť jeho práva. Ak budete fotografiu šíriť ďalej bez jeho mena, môžete jeho práva porušiť aj Vy. Preto si dajte vždy pozor na preskúmanie autorstva a ak nenájdete meno autora, uveďte aspoň obchodné meno alebo názov subjektu, ktorý toto dielo na verejnosti uviedol a zdroj, kde ste fotografiu našli.
Ďalej sa pýtate, či pri používaní obrázkov a grafov stiahnutých z internetu stačí uvedenie zdroja (odkaz na autora), alebo či je na takéto využitie potrebný súhlas ich autora (licencia).
Použitie obrázkov a grafov stiahnutých z internetu má obdobné pravidlá ako použite fotografie. Je potrebné zverejňovať ich spolu s menom autora alebo jeho pseudonymom. Prípadne je potrebné uviesť meno osoby, pod ktorej menom, obchodným menom alebo názvom sa obrázky a grafy uvádzajú na verejnosti, ako aj názov diela a zdroj. Ak už boli obrázky a grafy zverejnené, možno ich v zmysle slovenského autorského zákona ďalej zverejniť ako citáciu, napríklad na účel recenzie, kritiky, poukázania na názorovú rozdielnosť alebo za účelom niečo demonštrovať. Citáciu je tak možné využiť aj na komerčné účely, ale len v primeranom rozsahu citácie.
Neplatí, že keď už raz boli fotografie alebo obrázky na internete zverejnené, môžete ich kedykoľvek použiť ďalej na akékoľvek účely. Potvrdzuje to známe rozhodnutie Súdneho dvora Európskej únie (Land Nordrhein-Westfalen vs. Dirk Renckhoff). Podľa tohto rozhodnutia je umiestnenie fotografie na novú internetovú stránku bez súhlasu autora verejným prenosom a porušuje autorské práva, aj keď bola fotografia pôvodne zverejnená na inom webe so súhlasom autora. V zmysle tohto rozhodnutia je rozdiel medzi samotným umiestnením fotografie na inom webe a jej sprístupnením prostredníctvom hypertextového odkazu, ktorý autorské práva neporušuje. To znamená, že ak nemáte súhlas na zverejnenie fotografie od autora (čo sa vzťahuje aj na podobizeň osoby), je vždy istejšie, ak fotografiu ako takú na svojom webe nezverejníte, len na ňu uvediete hypertextový odkaz. Je ale fakt, že pri takomto spôsobe zverejnenia sa účel použitia fotografie na oživenie textu úplne stráca.
Čo sa týka komerčnej alebo redakčnej licencie, tá práve upravuje rozsah využitia fotografie alebo obrázku. Komerčná licencia umožňuje využitie fotografie alebo obrázku v reklamných, marketingových a propagačných materiáloch v rôznych formách, ktorých cieľom je tvorba zisku, napr. predávať produkt alebo službu. Redakčná licencia (editorial) umožňuje využiť obsah len v kontexte informovania verejnosti, napr. v novinových článkoch, časopisoch, knihách a iných médiách. Redakčná licencia nezahŕňa komerčné použitie a zvyčajne zahŕňa obmedzenia týkajúce sa úprav obsahu. Ak teda máte komerčnú licenciu na použitie určitého obrázku alebo fotografie, môžete ich smelo využiť na propagáciu svojich služieb. Ale ak máte len redakčnú licenciu (editorial), potom by ste mali obrázok alebo fotografiu využívať primárne s cieľom informovať verejnosť alebo interpretovať verejnosti určité skutočnosti alebo udalosti, teda nie na komerčné ciele.
Môžeme teda zhrnúť, že vždy je bezpečnejšie používať fotografie, obrázky a grafy získané z fotobaniek a aj pri nich je vhodné overiť, či Vás oprávňujú na použitie na komerčné účely.