Kedy je možné využiť núdzové opatrenie podľa § 29 nového zákona o verejnej osobnej doprave

Dňa 18. 8. 2023 bol v Zbierke zákonov uverejnený nový zákon č. 332/2023 Z. z. o verejnej osobnej doprave, ktorý nadobudne účinnosť od 1. 1. 2024. Tento zákon z podstatnej časti nahradí aktuálny zákon č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave. Celý postup pri zabezpečovaní dopravných služieb vo verejnom záujme sa stáva predmetom nového zákona. Z pohľadu samosprávnych orgánov ako objednávateľov služieb autobusovej dopravy je v zákone č. 56/2012 Z. z. dôležitá existencia ustanovenia § 21a platiaceho od 1. 7. 2021, ktoré od 1. 1. 2024 z tohto zákona tiež vypadne. Toto ustanovenie v súčasnosti umožňuje vyriešiť patovú situáciu, kedy hrozí prerušenie poskytovania dopravných služieb vo verejnom záujme (teda v prímestskej alebo mestskej autobusovej doprave) alebo ich ukončenie a nie je zabezpečená kontinuita dopravy. Samosprávne orgány môžu v takom prípade využiť núdzové opatrenie a buď uzatvoriť dodatok k existujúcej zmluve s dopravcom, alebo uzatvoriť novú zmluvu s dopravcom priamym zadaním, alebo môžu rozhodnutím vydaným v správnom konaní uložiť spôsobilému dopravcovi povinnosť poskytovať dopravné služby vo verejnom záujme.

Je rovnaká možnosť aj v novom zákone o verejnej osobnej doprave? Budú mať samosprávy možnosť využiť núdzové opatrenie aj od 1. 1. 2024 v rovnakom rozsahu ako doteraz?

Áno, aj od 1. 1. 2024 budú mať objednávatelia dopravných služieb vo verejnom záujme možnosť využiť v prípade mimoriadnych situácií núdzové opatrenia na zamedzenie prerušenia poskytovania dopravných služieb. V novom zákone č. 332/2023 Z. z. o verejnej osobnej doprave je táto možnosť zakotvená v § 29, ktorý znie nasledovne: „Ak dôjde k prerušeniu alebo ukončeniu poskytovania dopravných služieb vo verejnom záujme alebo ak takéto prerušenie alebo ukončenie bezprostredne hrozí, a ide o dopravné služby vo verejnom záujme, na ktorých obstaranie sa nevzťahuje osobitný predpis,48) môže objednávateľ na dobu nevyhnutnú na zabezpečenie výberu dopravcu a poskytovania plného rozsahu dopravných služieb dopravcom, ktorá nesmie presiahnuť dva roky a) …“.

Úvodná časť ustanovenia § 29 nového zákona sa mierne líši od úvodnej časti aktuálneho znenia § 21a zákona č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave. To znie nasledovne: „Ak dôjde k prerušeniu alebo ukončeniu poskytovania dopravných služieb vo verejnom záujme alebo ak takéto prerušenie alebo ukončenie bezprostredne hrozí, môže objednávateľ podľa osobitného predpisu44b) na dobu nevyhnutnú na zabezpečenie výberu dopravcu a poskytovania plného rozsahu dopravných služieb dopravcom, ktorá nesmie presiahnuť dva roky, a) …“. 

V zmysle novej úpravy možno núdzové opatrenie využiť vtedy, ak ide o také dopravné služby vo verejnom záujme, na ktorých obstaranie sa nevzťahuje osobitný predpis. Pod odkazom č. 48 je odvolávka na „Čl. 5 ods. 1 a 5 nariadenia (ES)1370/2007 v platnom znení“. Ide o európske nariadenie č. 1370/2007 o službách vo verejnom záujme v železničnej a cestnej osobnej doprave (Nariadenie).

V stručnosti je naša interpretácia tejto zmeny nasledovná: núdzové opatrenie môže objednávateľ dopravných služieb vo verejnom záujme využiť vtedy, ak dôjde k prerušeniu alebo ukončeniu poskytovania týchto služieb alebo ak bezprostredne hrozí a ak nejde o poskytovanie dopravných služieb zadaných formou koncesie. Koncesia je taká forma poskytovania služby, pri ktorej nesie dopravca významné prevádzkové riziko, vrátane rizika výberu cestovného. Inak povedané, ak sa dopravné služby vo verejnom záujme poskytujú ako služby z prevažnej časti hradené z verejných zdrojov, na ktorých zadanie sa vzťahujú predpisy verejného obstarávania a nejde o koncesiu, potom bude možné niektorú z foriem núdzového opatrenia postupom podľa § 29 nového zákona využiť aj od 1. 1. 2024.

To však neznamená, že v prípade zadania dopravných služieb formou koncesie nebude možné využiť núdzové opatrenie. Táto možnosť vyplýva priamo z Nariadenia. V prvej vete čl. 5 odseku 1 Nariadenia sa uvádza, že zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme sa zadávajú podľa Nariadenia. Z druhej vety čl. 5 bodu 1 Nariadenia vyplýva, že pri zadávaní zmlúv o dopravných službách sa postupuje podľa Nariadenia len vtedy, ak ide o koncesné zmluvy, ale nie vtedy, ak ide o zmluvy zadávané podľa smerníc o verejnom obstarávaní. A z tretej vety čl. 5 bodu 1 Nariadenia vyplýva, že na zmluvy zadávané podľa smerníc o verejnom obstarávaní sa nevzťahujú odseky 2 – 6 článku 5 Nariadenia. Ustanovenia týchto odsekov 2 – 6 sa vzťahujú len na zadávanie dopravných služieb formou koncesií, prípadne na také zadanie dopravných služieb, pri ktorých sa nepostupuje podľa predpisov o verejnom obstarávaní.

Práve fakt, že čl. 5 ods. 5 Nariadenia, ktorý upravuje možnosť zadať dopravné služby vo verejnom záujme prostredníctvom núdzového opatrenia, sa vzťahuje len na koncesie a fakt, že odkaz č. 48 v § 29 nového zákona o verejnej osobnej doprave smeruje aj na ods. 5 článku 5 Nariadenia, potvrdzuje správnosť nášho výkladu. Teda, že núdzové opatrenie podľa zákona č. 323/2023 Z. z. možno použiť v prípade zadávania dopravných služieb vo verejnom záujme podľa predpisov verejného obstarávania, pokiaľ nejde o koncesie. Núdzové opatrenie podľa čl. 5 ods. 5 Nariadenia možno použiť v prípade zadávania dopravných služieb vo verejnom záujme formou koncesie.

Iné výklady tohto ustanovenia by boli nelogické a neudržateľné, pretože by znamenali buď to, že núdzové opatrenie možno využiť len vtedy, ak sa na zadanie dopravných služieb nevzťahuje Nariadenie, čo je nikdy. Alebo by znamenali to, že núdzové opatrenie možno využiť len vtedy, ak sa pri obstaraní dopravných služieb vo verejnom záujme nepostupuje podľa predpisov o verejnom obstarávaní, čo je opäť prakticky nikdy.

Úprava núdzového opatrenia podľa § 29 nového zákona sa od súčasne platnej úpravy podľa § 21a súčasného zákona líši tiež vo formách núdzových opatrení. Aktuálnou formou núdzového opatrenia je aj uzatvorenie zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme priamym zadaním. Z novej úpravy táto možnosť vypadla. Zostala však možnosť uložiť poskytovanie dopravných služieb formou rozhodnutia a možnosť rozšíriť už uzatvorenú zmluvu o dopravných službách o poskytovanie týchto služieb bez verejnej súťaže. Zároveň sa v zmysle novej úpravy doplnilo, že rozhodnutie o uložení povinnosti poskytovať dopravné služby spôsobilému dopravcovi je možné prijať len vtedy, ak nemožno rozšíriť už uzatvorenú zmluvu. Podľa aktuálnej úpravy si objednávateľ môže formu núdzového opatrenia vybrať, ale podľa novej úpravy už nie.

Objednávateľ bude mať tiež v zmysle novej úpravy povinnosť v lehote jedného mesiaca od vydania rozhodnutia o uložení povinnosti poskytovať dopravné služby uzatvoriť s dopravcom dohodu, ktorou sa upravia tie náležitosti týkajúce sa poskytovania služieb, ktoré nie sú upravené v rozhodnutí. To je rozdiel oproti súčasnej úprave, v zmysle ktorej existovala len možnosť uzatvoriť dohodu, ale nie povinnosť. Postup samospráv to pravdepodobne o niečo sťaží, pretože sa budú musieť na podrobnostiach poskytovania služieb s dopravcom dohodnúť, čo otvára priestor na negociáciu. Domnievame sa však, že dobrým rozhodnutím o uložení povinnosti poskytovať dopravné služby dopravcovi sa dá aj toto riziko zmierniť.

Nová právna úprava podľa nášho názoru využitie núdzového opatrenia v prípade ohrozenia alebo prerušenia poskytovania dopravných služieb vo verejnom záujme stále pripúšťa a to je pre samosprávy dobrá správa.

Ďalšie články